Nationalmuseet

  • Udgangspunkt
  • Aktiviteter
  • Resultater

Nationalmuseet rummer et væld af fascinerende fortællinger og historisk viden, der er fundamentet for hele Danmarks historie, kultur, samfund og værdier. Disse spiller en vigtig rolle i markedsføringen af Danmark og København – såvel som for museet.

Dog er “støvet, kedeligt og uoverskueligt” nogle af de ord, potentielle museumsgæster bruger om Nationalmuseet. Gæsterne udtrykker, at oplevelsen i museets samlinger og udstillinger i høj grad foregår på eget ansvar.

Nationalmuseet arbejder på at blive et mere åbent, kommunikerende og udadvendt museum. Nationalmuseet ønsker på sigt at arbejde med, at gæsterne kan spørge om alle mulige historiske spørgsmål – både når de er på museet, og når de er på museets digitale platforme. Visionen er at etablere et mediehus, hvor Nationalmuseet formidler og diskuterer kulturarv og historie.

Scopet for løsningen er en virtuel assistent, der på alle tider af døgnet kan give svar på de mest populære spørgsmål relateret til besøget på Nationalmuseet. Chatbotten skal ikke kun hjælpe med de praktiske behov, men også tilbyde en interaktiv, digital oplevelse i form af guidede ture til de mest populære temaer i samlingen samt give visuel og tekstlig information om udstillinger.

Baggrunden for løsningen er en grundig, indledende fase indeholdende design sprint med nøglemedarbejdere fra Nationalmuseet og Wonderful Copenhagen, observation af og interview med internationale gæster på museet samt med internationale gæster i København, desk research. Efter en to måneders testperiode af den første prototype er løsningen blevet opdateret og ændret, således at der over sommeren 2019 bliver testet på anden version af chatbot-prototype.

Målet er at kunne give Nationalmuseets gæster en bedre museumoplevelse ved at tage dem mere i hånden og guide dem trygt gennem historien og give dem lettere adgang til museets enorme viden og kapacitet.

De endelige resultater foreligger i september efter anden testperiode i juli og august 2019.

De foreløbige indsigter viser, at:

  • Botten både bruges, inden museet åbner ml. kl. 7 og 10, samt under museumsbesøget.
  • De mest populære spørgsmål vedrører åbningstider, billetpriser, toiletter, bagage og mad.
  • De digitale, guidede ture er populære
  • Botten er en facilitator for fælles viden og en fælles oplevelse for gæsterne. Forskellige konstellationer af besøgende anvender botten til at facilitere en fælles oplevelse. Gæsterne anvender botten som medium til at oplyse dem om de pågældende genstande, de befandt sig ved. De besøgende læste sammen informationen og diskuterede indholdet.
  • Den kronologiske historie i botten imødekom brugernes behov for at få fortalt en sammenhængende historie.. Gæsterne anvender botten til at blive guidet igennem en highlight-tur på Nationalmuseet. Under brugertestene blev det klart at gæsterne søgte en overskuelig, konceptualiseret og sammenhængende oplevelse, da de havde svært ved at
    overskue, hvad de skulle se på museet.
  • Botten leverer ikke så fyldig information at gæsterne kun vil opleve genstanden gennem botten. En antagelse eller nærmere frygt var, at botten ville være årsag til at gæsterne ville gå med deres telefoner fremme under hele besøget på museet. Gæsterne gemmer dog telefonene væk, når de har læst informationerne om genstanden for derefter at give sig til at læse om genstanden i det pågældende rum.
  • En af bottens fornemmeste opgaver er at give brugerne information om genstandene, når den er relevant samt at sørge for, at brugerne bliver guidet frem til den næste genstand. Botten formidler denne information når gæsterne har brug for den. Ved at klikke eller skrive “Next” eller “I am here” bliver de rette instruktioner præsenteret.

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

Velkommen til Tourism+Culture LAB

Gennem ny viden, innovative tiltag og værdifulde partnerskaber tester Tourism+Culture LAB, hvordan der kan skabes øget værdi i mødet mellem kultur og turisme.

Her finder du et udpluk af de læringer, erfaringer og cases, som projektet har omfattet.

Vi bruger cookies på denne side, når du trykker på OK-knappen, godkender du brug af cookies.

NAVIGATION